یشم (jade)


یشم (jade)
جید یا یشم
که در کتب جواهرشناسی قدیم آن را «یشب» یا «یسب» خوانند، شامل دو گونه سنگ به نام های ژادئیت و نفریت است که از این میان، ژادئیت مهم تر و ارزشمندتر از نفریت می باشد.
این سنگ بسیار مقاوم و محکم بوده و نور و اسیدها بر آن بی تأثیرند. پشم بیشتر به رنگ های سبز و طیف آن به همراه طرحهای ابروبادی سبز و رنگ سفید تا شیری یافت می شود که بهترین رنگ آن سبز شفاف و روشن زمردی است. برای بهتر شدن کیفیت رنگ یشم، آنها را فراوری می کنند، اما غالبا پایداری رنگ نخواهد داشت.

مهم ترین معادن یشم در برمه، ژاپن، چین، روسیه و آمریکا قرار دارد.

خواص و فواید

در کشورهای آسیای شرقی، یشم را سنگ مقدس و حامی یاد می کنند..

بر گردن آویختن پشم به طوری که در برابر معده قرار گیرد، سبب تقویت معده می گردد و ناراحتی های معده و دستگاه گوارش را درمان می کند، همچنین برای درمان ضعف و امراض کلیه و سنگ کلیه مؤثر است و نیز سبب تنظیم سوخت و ساز بدن و تعادل بدن می شود. هم چنین اگر این سنگ را زن حامله همراه داشته باشد به آسانی وضع حمل می کند.

یشم به عنوان سنگ حامی و حرز به کار می رود. به همراه داشتن پشم و یا قرار دادن آن در محل کار یا گوشه ای از اتاق، نیروهای منفی را از محیط دور می کند و شادی و آرامش خاصی به روح می بخشد.
منبع : داتینو

کلمات کلیدی : خواص یشم,خواص یشم سبز , خواص یشم در روایات , خواص یشم یمنی , خواص یشم سیاه , خواص یشم جید , خواص یشم سرخ , خواص یشم صورتی , سنگ یشم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.